Home

Olifanten aan de Chobe rivier

Ibis aan de Chobe rivier

Olifant aan de Chobe rivier

Water lelie in de Chobe rivier

Buffel langs de Chobe rivier

Olifanten aan de Chobe rivier

Zondag 13 september 2009.

We worden om 06:00 uur wakker, en besluiten om ons te gaan wassen en in te pakken. We gaan douchen pakken onze spullen en gaan ontbijten we hebben tijd zat. Tussen 08:00 en 08:30 vertrekken we naar Botswana.

Na een rit van ± 1 ˝ uur komen we aan bij het pontje naar Botswana. Er staan allerlei vrachtwagens te wachten voor de oversteek. We hadden van Humphrey de taxi chauffeur gehoord dat sommigen wel 14 dagen moeten wachten voordat ze over de juiste papieren beschikken. Wij kunnen na een uurtje inschepen, nadat we eerst kennis hadden gemaakt met Clinton onze reisbegeleider / chauffeur / gids voor Botswana. We gaan lopend de pont op om aan de andere kant weer in te klaren voor Botswana. Dat gaat we vlotjes we zitten snel weer in de jeep, naar de bank voor Pula’s (valuta). Helaas het is zondag de bank is gesloten, wat nu? Clinton stelt voor ergens anders te wisselen bij een wisselkantoor. Zo gezegd zo gedaan. En snel zijn we dollars lichter en pula’s rijker. De snacks kunnen bij de super worden gehaald, de drank bij een groothandel. Daar aangekomen …. Helaas het is zondag en er wordt op zondag geen drank verkocht. Onze laatste kans is de locale bar aan een camp-site. Daar kopen we bijkant de hele voorraad op. We gaan immers Zwemmende olifant in Chobe rivierde rimboe in, en dus geen bar.

We willen nu graag genieten van onze reis. Clinton zet ons af bij een bootje voor een sunset cruis op de Chobe rivier. Drankjes, water en broodjes worden ingeladen. De vaart begint. We zien meteen al hippo’s en krokodillen en heel veel olifanten. Echt geweldig. De olifanten zwemmen zelfs in de rivier. Zo leuk met de slurfjes in de lucht. De kleintjes zwemmen mee! We zien nog Roan antilopen en buffels. Om 15:00 uur meren we aan. Clinton staat klaar met de landcruizer die we voor de rest van ons verblijf in Botswana gebruiken. Na een rit van een half uur komen we Krokodil op de oever van de Chobe rivieraan op de plaats waar we gaan kamperen. Onderweg hebben de mannen hout verzameld voor het kampvuur, om te koken en voor warmte. Het is een open plek in het bos met geen sanitair. De kok had een gat gegraven waar een doos met wc-bril op is gezet, en het geheel staat in een tent. Dus echt terug naar de basis. De tenten blijken flink te zijn, ongeveer het formaat van de tenten van het waterfront. Ze zijn makkelijk op te zetten en al snel hadden we onze “bedrolls”. Een ingenieus systeem van opgemaakte bedden in canvas hoezen die uitgerold kunnen Buffel langs de Chobe  rivierworden, en open geritst en hup slapen maar. Met kussen dekbed en laken. We zijn moe, en gaan bij het kampvuur wat drinken kletsen en wachten op het eten. Het blijkt best lekker. Kok Clever (dit is echt zijn naam) heeft zijn best gedaan, geholpen door een van de groepsleden. Ton snor, omdat we twee Tonnen hebben, 1 met en een zonder snor. Na uitleg over wat er morgen gaat gebeuren, nog een drankje en een toiletstop (plassen mag alleen in de vrije natuur niet op het toilet) duiken we onze bedrolls in. Het is warm dus we blijven op het dekbed liggen. Ton valt snel in slaap. Ik lig nog wakker van de vele geluiden. Gerommel, en geschurk langs de tent, getrippel en gekraak. Trompetteren in de verte, hyena gelach en leeuwen gebrul. Midden in de nacht is er consternatie, het blijken 3 honingdassen op strooptocht en een hyena die het water probeert te stelen. Ze worden door Clinton, die op de landcruizer slaapt verjaagd. Om 05:30 uur zijn we wakker.