Home

v   12
z 6 13

Zondag 07-03-2010 Madaba

Na een beetje woelige nacht, we maken ruzie om de deken en het laken. Zijn we vroeg wakker. We gaan ontbijten boven op het dak van het hotel waar je een goed uitzicht hebt over Madaba (de plaats waar we verblijven)

Om 08:45 uur komt de bus om te gaan beginnen aan de rondreis, we gaan eerst met de bus naar de stad om geld te pinnen. Het zo dicht bij dat we dat net zo goed hadden kunnen lopen. Er zitten een paar pinautomaten bij elkaar in de buurt maar ze werken niet allemaal. Uiteindelijk heeft iedereen zijn geld en vertrekken we naar “Mount Nebo” vanwaar Mozes het beloofde land zag. Het moet toen wel mooi weer geweest zijn want het schijnt altijd heiig te zijn waardoor het zicht beperkt is. Toch heb je mooie uitzichten van Mount Nebo op ± 800 mtr hoogte. We dalen af naar de “Dode Zee” op ± -400 mtr, zo’n beetje de laagste plaats op deze aarde. We gaan naar een soort ressort met zwembaden en een strandje. Het zwemmen in de Dode Zee is bijzonder, je hoeft niets te doen om te blijven drijven. En zwemmen is eigenlijk nog moeilijk ook omdat je zo hoog in het water ligt. Nadat Carla zichzelf met modder heeft ingesmeerd en weer afgespoeld gaan we na een schoonmaak beurt in het zwembad (zoet water) lunchen. De lunch is een buffet met allerlei lekkere hapjes en ook nog een nagerecht buffet met allerlei zoetigheid. (het lijkt een beetje op Grieks eten) Met koffie na is het tijd om te gaan uitbuiken buiten op het terras bij de grote zwembaden.

We genieten met volle teugen van het prachtige weer mm heerlijk na al die sneeuw en kou in Nederland. Het wekkertje gaf vanmorgen al 21ºC aan. Nu zitten we lekker uit te buiken op het grote terras bij de zwembaden. We zijn een beetje roezig en vinden het jammer dat er geen ligbedjes zijn. Wel zien we authentieke families in allerlei gradaties van burka tot badpak en waterpijpen. Ton is weer terug met Arabische ijskoffie dus verder genieten maar. Avonds spreken we af met de groep om gezamenlijk te eten. Jolinda maakt een reservering bij een plaatselijk restaurant waar ze messes (allerlei schotels) serveren. We gaan daar ook de foto opdracht van de dag met elkaar bekijken en bespreken. Eerst de foto’s in het hotel, in Jolinda’s laptop downloaden. Dat lijkt in eerste instantie niet gelukt, maar Jolinda weet het met een programmaatje in orde te brengen. Na een korte wandeling komen we aan in het restaurant. Het eten is net als de lunch weer heerlijk gevarieerd. We drinken er lokale Mount Nebo wijn bij. Na de maaltijd koffie en nabespreking in de tuin / binnenplaats van het restaurant. We waren eerst aan de beurt met onze foto’s. We kregen opbouwende kritiek en het resultaat werd overwegend positief bevonden. Het werd steeds later. De obers van het restaurant lieten duidelijk weten dat ze naar huis wilden. Wij zijn dus ook maar opgestapt. En na een stop bij de lokale bakkerij (deze is 24 uur per dag open) richting hotel. Morgen worden we geacht om 08:00 uur weer paraat te staan. De foto’s van de verlichte moskee worden uitgesteld het wordt anders te laat. We zijn allemaal moe … dus het bedje lokt. Morgen Jerash ??